Menü
+36307777208 info@elektrodagroup.hu Nyitva: H-P: 8-16
+36307777208 info@elektrodagroup.hu 4060 Balmazújváros, Debreceni utca 55. Nyitva: H-P: 8-16
0
Az Ön kosara üres.
Végösszeg:
0 Ft

Akkumulátor töltők-indítók

Az akkumulátor energiatároló berendezés, amely töltéskor a bevezetett villamos energiát vegyi energiává alakítja át, vegyi energia formájában huzamosabb ideig tárolni tudja, majd kisütéskor villamos energiává alakítja vissza. Az akkumulátor közvetlenül csak egyenfeszültség tárolására, szolgáltatására alkalmas.

 

Az akkumulátorra fogyasztót kapcsolva (kisütés) az akkumulátor úgy működik, mint egy galvánelem; a töltésszétválasztó folyamat közben elektródáinak anyaga átalakul. Amikor ez a folyamat teljesen végbement, az akkumulátor kisütött állapotba kerül, a kezdeti feszültségértéke lecsökken.

 

A töltés során a kapcsaira adott feszültség hatására töltőáram alakul ki (ilyenkor az akkumulátor mint fogyasztó energiát vesz fel), melynek hatására az előbbi vegyi folyamat fordított irányban megy végbe, és az elektródák anyaga eredeti állapotba kerül vissza. A folyamat végén az akkumulátor feltöltődött, és ismét képes energiát szolgáltatni.

 

Az akkumulátor kapocsfeszültsége a kisütés során folyamatosan csökken, a töltés során folyamatosan nő. Ha kisütés közben kapocsfeszültsége a – típusától függő – érték alá esik, az akkumulátor kisült, a kisütést be kell fejezni, mert a további terhelés az akkumulátor károsodását okozhatja. A töltést szintén be kell fejezni, amikor a kapocsfeszültség a töltésre megadott értéket eléri. A túltöltés ugyanúgy tönkreteheti az akkumulátort, mint a megengedettnél nagyobb kisütés.

 

Akkumulátor töltő

 

Napjainkban az akkumulátorok szinte nélkülözhetetlen tartozékai az elektromos árammal működő eszközöknek, hiszen akár indításukhoz, akár meghosszabbított működési idejükről van szó, valahol tárolni kell ezt az energiát. Létrehozásuk óta számtalan változáson és újításon mentek keresztül, melynek köszönhetően nem csak méretbeli, de összetételi különbségeik is vannak. A modern, mindennaposan használt eszközök, amelyek akkumulátor nélkül aligha működnének a telefon, a laptop és az autók. Esetünkben az utóbbi lesz releváns számunkra, viszont az első két használati eszközt sem mellőzzük majd.

 

akkumulátor töltő készülék hatékony töltés

 

Ciklusállóság és kiégés


Az akkumulátor egy olyan kémiai és fizikai folyamatokon alapuló eszköz, amely képes áramot tárolni annak jövőbeli felhasználása céljából. A kémiai reakció során a pozitív és negatív lemez elektrolitba merül, amely víz és kénsav elegye, ezáltal jön létre a feszültség. Átlagos ólom-savas akkumulátorokban két voltnyi feszültség keletkezik cellánként, tehát összességében 12 volt lesz a feszültség. Azonban, amint fogyasztót kapcsolunk az áramkörre, amely a keletkezett áramot felveszi, zárjuk az áramkört a pozitív és negatív kivezetések között.

Ennek tekintetében ejtsünk szót a ciklusállóságról. A már említett ólom-savas akkumulátorok folyamatos töltődésnek vagy kisülésnek vannak kitéve működésük közben. Amikor viszont fogyasztóhoz csatlakoztatjuk, áramot fog leadni ezáltal elkezd kisülni. Ellenkező esetben az áram visszafelé folyik az akkumulátorba, a két lemez között visszaáll a kémiai különbség és az akkumulátor töltődik. Ez a folyamat csak fogyasztó csatlakoztatása nélkül, generátorra való kapcsolással valósulhat meg. Kisüléskor a lemezek egyre jobban hasonlóvá válnak egymással, míg a sav gyengül, ezáltal jelentősen csökkenni fog a feszültség. Ez a folyamat egészen addig mehet, míg az akkumulátor már nem lesz képes áramszolgáltatásra. Viszont, ha árammal újra feltöltjük, a lemezek közötti különbség visszaállításával újra energiát adhat le. A kisülések és az akkumulátor töltése egy egy ciklust fed le, és ennek ismételhetősége adja a ciklusállóságot.

Különbséget kell tenni rossz és kisült akkumulátor között. Míg a kisült akkumulátor töltése során újra használhatóvá válik, addig az élettartama végén járó akksi már nem képes számottevő áramot leadni töltést követően sem. Előfordulhat, hogy bekapcsolva marad a fogyasztó (például a világítás) hosszabb ideig, melynek következménye, hogy leszívja az akkumulátort, ezért használat előtt újra kell tölteni. Esetenként az elektromos rendszer valamely hibájának következtében merül le az akksi, amelyet fontos leellenőriztetni, mielőtt újat vennénk. A kisült akkumulátort – ha az tényleg hibátlan és működőképes – bebikázhatjuk egy másik, teljesen feltöltöttről néhány kábel segítségével. Manapság már kaphatók olyan hibrid hordozható bikázó indítók, amelyekkel könnyen kiküszöbölhetjük ezt a problémát, mint például a Telwin Drive termékek. Kis súlyuknak (1 kg) köszönhetően felettébb mobilisek, szinte bárhol elférnek és akár mobiltelefonok is tölthetők róla. A maximálisan feltöltött akkutöltő 12 voltos akkumulátorokhoz használható, valamint rengeteg kisegítő funkciót tartalmaz.

 

akkutöltő amely sosem hagy cserben


Biztonságos akkumulátor töltés


Fontos újra megemlíteni, hogy az akkumulátorok savval működnek, illetve robbanásveszélyes gázok fejlődnek a belsejében, ezért tegyünk meg minden óvintézkedést, ha ezekkel dolgozunk. Akkumulátor töltése közben szigorúan tilos nyílt láng, hőtermelő- és szikrázást okozó eszközök használata. A savas elektrolit kezelése során érdemes semlegesítő oldatot tartani magunk mellett (szódabikarbónás oldat) vész esetére.

Akkumulátor töltő használatát megelőzően figyelmesen olvassuk el a használati utasítást, ezen felül tartsunk be néhány általános szabályt is. A sérült vagy befagyott akkumulátor töltés szigorúan tilos! Az akkutöltő vezetékeit megfelelően csatlakoztassuk egymáshoz: pirosat a piroshoz (pozitív), feketét a feketéhez (negatív). Ha az autóban szeretnénk tölteni, a negatív kábelt csatlakoztassuk a motorblokkhoz, hogy megfelelően le legyen földelve. A maximális töltöttség elérését követően csak akkor csatlakoztassa le a vezetékeket, ha már az akkumulátor töltő ki van kapcsolva. A túltöltés is káros lehet az akkumulátorra, ezért mindig olyan akkutöltő legyen használatban, amelyen van automatikus kikapcsolás funkció. Felforrósodás, sav fröcskölés és hasonló problémák észlelése esetén azonnal kapcsolja ki a töltőt, a kifolyt savat szódabikarbónás vízzel semlegesítse. Az akkumulátor töltés minden esetben jól szellőző helyiségben történjen.

Az új akkumulátorok üzembe helyezésükkor körülbelül 75-80%-os töltöttséggel rendelkeznek, ezért előzetesen mindig ajánlatos feltölteni, de kerülni kell a gyors feltöltést. Amennyiben szeretné leellenőrizni a töltöttséget, legegyszerűbben voltmérővel vagy multiméter segítségével teheti meg. A feszültség megállapítását követően az aktuális töltöttségi állapot az alábbiak szerint értelmezhető AGM-re (mikroüvegszálas fonat ólomakkumulátorokban) vonatkoztatva: 13 V esetén 100%-os a töltöttség, 12.8 V már csak 75%-ot biztosít, 12.5 V-nál 50%-os a töltöttség, 12.2 V már csak 25%, míg 12 V vagy az alatti értéknél már 0%, tehát nem képes ellátni a funkcióját. Tartós tárolást követően (körülbelül egy év) újra szükséges lehet az akkumulátor töltése, főként ha a pólusokon mérhető feszültség a szükséges szint alá csökken.

 

akkumulátor töltő használata körültekintéssel

 

Kisült akkumulátor bebikázása


Igen kellemetlen lehet, mikor munkába menet, fontos dolog intézése előtt, vagy a semmi közepén lerobbanunk, mert lemerül az akkumulátor. Ilyenkor gyors segítséget nyújthat, ha egy másik akksiról be tudjuk indítani a miénket, azonban nem árt tudni néhány alap dolgot. Elsősorban a két összekötött akkumulátornak megegyező feszültséggel kell bírnia (általában 12 V). Bikázás közben álljunk távol a gépjárművektől, ne hajoljunk fölé, illetve hibás, rossz akkumulátorral tilos próbálkozni. Ügyeljünk rá, hogy az autók se érintkezzenek egymással az akkutöltő használata során, illetve minden elektromos berendezés és a gyújtáskapcsolók is ki legyenek kapcsolva. Itt szintén a megegyező pólusokat kapcsoljuk össze a bikázókábellel, akárcsak a sima akkumulátor töltő használata esetén, tehát pozitívat a pozitívhoz és negatívat a negatívhoz. Figyeljünk rá, hogy semmi más felülettel ne érintkezzenek a csatlakozók, mint ami a beindításhoz szükséges és csak ezután indítsuk be a motort. A nagyobb bajok elkerülése érdekében mindig tartsunk magunknál bikázókábelt, de még jobb, ha saját akkumulátor töltő és indító van eltéve a csomagtartóban. A forradalmasított, kisebb méretű, hordozható töltők már kis helyen is elférnek, így akár a kesztyűtartóban is könnyedén tárolhatjuk.

 

Karbantartás és tárolás


Érdemes figyelmet fordítani az akkumulátor megfelelő tárolására és tisztán tartására. A minél hosszabb élettartam elérése érdekében feltétlenül tartsuk tisztán a csatlakozókat és pólusokat, hiszen a kosz, a por és a rozsda jelentősen befolyásolhatják az akkumulátor töltés folyamatát. A rozsda okozta korrózió rontja az akkumulátor minőségét és működését, valamint hozzájárulhat a biztonsági kockázat megnövekedéséhez is. Amennyiben rozsdásodást észlel, rögzítse le az akkumulátort és távolítsa el a csatlakozókat (másnéven sarukat). Ezt követően a már említett semlegesítő szódabikarbónás vízzel és műanyag kefével óvatosan távolítsa el az elszíneződést és felrakódásokat a pólusokról és a csatlakozókról egyaránt. Névleges szódabikarbóna helyett ugyanúgy használható sütőpor is. A tisztítást követően érdemes a felületeket lekezelni, ha van rá lehetőség, akkor korróziógátló szerrel ellátni. Fontos, hogy a nyomáskiegyenlítő szelepek soha, semmilyek körülmények között ne kerüljenek eltávolításra, valamint víz egyáltalán ne kerülhessen a rendszerbe.

 

akkumulátor töltése megbízható eszközökkel

 

Tárolás tekintetében is mindig elsődleges a biztonság, de a minél hosszabb élettartam megőrzése sem másodlagos tényező, éppen ezért előnyös, ha átlagosan 15°C-on tároljuk akkumulátorainkat. Azonban hiába az átlaghőmérséklet, lényeges, hogy soha ne haladja meg a 25°C-ot a tárolási hőfok, ugyanis ez káros befolyással lehet a későbbi működésére. Emellett száraz és hűvös helyen raktározzuk, és még ha nincs is állandó használatban, néhány havonta érdemes újratölteni, de a teljesen feltöltött akkumulátorokat sem ajánlott 0°C alatt tárolni. Körülbelül 12.4 V az a feszültség, aminél már érdemes újratölteni, majd elektromos eszközökről lekapcsolva, rögzítve továbbtárolni. Erre azért van szükség, mert ha lemerül és kisül az akkumulátor, szulfátosodás következik be és végérvényesen tönkremegy. Ez általában azokban a hónapokban és időszakban figyelhető meg, amikor használaton kívül van az akkumulátor hosszabb időre. Kisüléskor a lemezeken kiülepszenek a szulfátok, amelyek nagyobb mennyiségben felgyülemlenek és megkeményítik a lemezeket. Kevésbé rossz esetben ez csak csökkent teljesítményhez vezet, míg máskor az akkumulátor teljes tönkremenetelét eredménezi. Ez a probléma leginkább motorkerékpárok esetén jellemző, hiszen a szezonális használatuk következtében van, hogy hónapokig áll a garázsban.

Rendszeres akciók, különleges ajánlatok
Akár 25-50% kedvezmény